Suomen Vanhempainliitto on julkaissut 16.4.2007 Vanhempien Barometri -kyselyn, jossa on selvitetty vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvointiin liittyvistä asioista. Keskeisiä teemoja ovat mm. koulupäivän rakenne, koulun tilat, kouluruokailu, oppilashuoltopalvelut, koulussa viihtyminen sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Kyselyyn vastasi kaikkiaan 3 181 vanhempaa. Vastauksia tuli yhteensä 222 kunnasta. Kiinnostavaa oli lukea, miten vanhemmat olivat vastanneet heille esitettyyn avoimeen kysymykseen siitä, mitkä asiat lisäävät kouluhyvinvointia? Suora lainaus raportista vastauksia koskien:"Kysymykseen vastattiin monista eri näkökulmista, joista löytyi myös selkeitä teemoja. Suurin osa vastaajista painotti vanhempien ja koulun välistä yhteistyötä oppilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Jos tieto kulkee koulun ja kodin välillä hyvin, ovat niin vanhemmat kuin opettajatkin selvillä siitä, missä mennään. Monet vanhemmat toivoivatkin lisää vanhempainiltoja. Kodin ja koulun yhteiset tapahtumat nähtiin myös tärkeäksi. Vanhemmat pitivät hyvinä koulun tapahtumia, joihin he voivat osallistua yhdessä lapsensa kanssa. Lisäksi painotettiin sitä, että vanhempien tulisi tuntea toisensa. Oppimisympäristöön kiinnitettiin myös huomiota. Virikkeinen ja siisti ympäristö sekä opiskelu pienessä koulussa katsottiin hyväksi. Ryhmäkokojen toivottiin pysyvän riittävän pieninä, jotta opettaja ehtii opettaa kaikkia ja työrauha luokassa säilyy. Työrauha koettiin muutenkin tärkeäksi, ja vanhemmat toivoivat, että siihen kiinnitettäisiin erityistä huomiota. Oppimisilmapiiriä toivoi osa vastaajista paremmaksi. Koulukiusaamiseen puuttuminen oli yksi tärkeimmistä asioista, joita vanhemmat nostivat esille. Kiusaamisen vähentämiseksi ehdotettiin muun muassa tukioppilastoimintaa sekä opettajien aktiivista toimintaa kiusaamisen ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Myös opettajille asetettiin vaatimuksia. Useat vastaajat katsoivat, että tasapuolisesti, mutta samalla yksilöllisesti oppilaita kohteleva ammattitaitoinen opettaja edistää parhaiten oppilaiden hyvinvointia koulussa. Opettajalta edellytettiin pätevyyttä ja kiinnostusta itsensä kehittämiseen. Lisäksi heiltä toivottiin jämäkkyyttä sekä oppimaan oppimisen taitojen opettamista." Kyseinen, ajatuksia herättävä raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti