10.4.07

Ajattele toisin

Voisiko asioita ajatella toisin?
Muodostettaisiinko kunnan yhdestä koulusta pienten lasten kouluyhteisö? Vietäisiinkö sinne lisäksi pienet erityisoppilaat? Toteutettaisiinko opetus siellä uudella tavalla, ennakkoluulottomasti, pedagogisesti innovatiivisesti? Voisiko joku tai jotkin kunnan kouluista erikoistua ja erottautua jollakin tavalla?
Mitäpä, jos laitettaisiin kaikki luokka-asteet yhteen tilaan? Opettajat opettaisivat samassa tilassa samaan aikaan? Mitä, jos kunnan kaikki ykkösluokkalaiset tuotaisiinkin sivukylän kouluun? Annettaisiinko oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta Juha Juurikkalan pedagogian mukaisesti? Voisiko esiopetus toimia yhdysluokassa ekaluokkalaisten kanssa?
Voisiko kokemuksellista oppimista käyttää enemmän? Pitäisikö lapsen opettaa välillä toista, koska siten lapsi oppii itse parhaiten? Eikö oppilaiden selittämistä, argumentointia ja keskustelua tulisi ottaa tehokkaammin osaksi opetusta?
Miten perusopetusta tai opetussuunnitelmia pitäisi kehittää? Pitäisikö pienien koulujen opetuksen järjestämistä suunnitella ja ideoidakin toisin?
Voisiko koulun ulkopuolisia voimavaroja käyttää paremmin ja tehokkaammin hyväkseen? Vanhempia, taiteilijoita, kirjailijoita, musiikintekijöitä, kylä- tai lähiöyhteisöä? Tarjoaisiko verkko-opetus pienille kouluille uutta? Voisiko koulujen välistä yhteistyötä hyödyntää ennakkoluulottomammin? Miksei yhteisiä opettajaresursseja käytetä enemmän? Kiertäviä opettajia matkustavien lasten sijaan?
Kiinnostaisiko vanhempia tuoda lapsensa uudella tavalla rakennettuun ja ennakkoluulottomaan kouluun? Onko erilaisuus vaarallista? Onko hyväksi se, että kaikki tehdään, kuten aina ennenkin on tehty?
Ovatko kuntasi opetuksen ammattilaiset, koulutuslautakunnan jäsenet tai valtuutetut valmiita ottamaan uusia ajatuksia vastaan? Miettimään uudenlaista markkinointistrategiaa kunnalle? Toisenlaista koulua? Lasten ehdoilla? Ovatko kuntasi opettajat innokkaita ja motivoituneita? Vai onko tulevaisuus ja väistämättä pienenevät oppilasmäärät uhka?
Pitäisikö joskus ajatella toisin?

Ei kommentteja: